Gin Bolero 7
THE SUGAR AND THE SPICE
Bolero 7 merkkaa askeleen muutoksen pitkässä Bolero sarjassa. Se on rakennettu käyttäen hyväksi viimeisimpiä teknologisia saavutuksiamme. Tuloksena: siipi joka - vertailtuna edeltäjäänsä - on anteeksi antavampi, mutta silti hauskempi lennettävä.
Bolero 7 on täydellinen siipi ensimmäisiin vuosiisi varjoliitäjänä. Ensimmäisistä askeleista termiikkeihin ja paljon enemmän. Sunnuntai- tai turvallisuuspainotteisille lentäjille tämä voi olla ainoa siipi minkä ikinä tarvitset.
- Uusi suunnittelualusta ja siiven kaari antavat ketterämmän käsiteltävyyden käännöksissä, samalla lisäten poikittaisvakavuutta
- Kolmannen sukupolven EPT (Equalized Pressure Technology), eli ilman sisäänottosysteemi lisää vielä entisestään siiven sisäistä painetta antaen lisääntyneen pituusvakavuuden ja aerodynaamisen tehokkuuden
- Pehmeä täyttyminen ilman yliampumista
- Aikainen maasta irtoaminen matalalla nopeudella
- Termiikin haistelu ominaisuus "thermal sniffing"
- Uusi punosten sijoittelu tekee punosten selvittelystä helpompaa eivätkä punokset sotkeudu niin helposti
Äärimmäisen tasapainoinen ihastuttava kokonaisuus
Turvallisuus on tärkeintä aloittelijan siivessä ja Bolero 7 on todennäköisesti kaikista stabiilein liitimemme koskaan, kun puhutaan pituus- ja poikittaisvakavuudesta. Silti siipi on hauska lennettävä ja se kääntyy tarvittaessa hyvinkin flättinä tai oikeastaan millä kulmalla tahansa, helposti. Tahtomattomaan spiraaliin joutumiselle on käytännössä nolla mahdollisuus, jos siis pilotti vetää liikaa jarrusta.
Aikainen lentoonlähtö - matalalla nopeudella
Heti kun siipi on päälläsi, sen tehokas profiili muodostaa nostovoimaa. Siipi irtoaa maasta jo hyvinkin hitaalla nopeudella, ja tarjoaa kevyen eteenpäin pyrkivän liikkeen kevyt tuulisissa starteissa. Kovemmissa tuulissa siipi käyttäytyy yhtä hyvin, ilman takana roikkumista.
Ideaalinen jarrumatka
Asteittain kasvavat paineet jarruissa tarkoittavat sitä, että siipi on helppo kontrolloitava käännöksissä ja tämä opettaa pilotille hienovaraisen jarrujen käytön. Samaan aikaan jarrupaineet kasvavat suht nopeasti kun jarrua vedetään lisää. Täysi jarrumatka on hyvin pitkä ja siksi siipi on hyvin anteeksi antava oppilaille ja aloittelijoille.
Termiikin haistelu-ominaisuus
Bolero 7 auttaa suuresti pilottia löytämään termiikit. Siivellä on taipumusta lentää automaattisesti kohti nostoa. Kun menet termiikkiä kohti, siipi hellästi puree siihen kiinni ja auttaa sinut sisälle. Pituusheilahtelut ja niihin tarvittavat korjaustoimenpiteet ovat minimissään. Tämä auttaa pilottia keskittymään täysillä nostoon ja/tai nauttimaan maisemista.
Custom kangas
Bolero 7 siivessä on meidän omaa custom Myungjin kangasta yläpinnalla. Se suunniteltiin erityisesti suuremman kulutuskestävyyden ja UV-suojan vuoksi. Tämä kangas on hyväksi todettu Fuse 3 tandem siivessämme, jolla on lennetty tuhansia tunteja ympäri maapalloa. Toisenlaisia materiaaleja on käytetty strategisista syistä muualla siivessä.
Suunnittelijan komentteja
Designer Gin Seok Song explains the development process of the Bolero 7:
Päämääränä Bolero7 projektissa oli parantaa käsiteltävyyttä, mutta samalla onnistuimme parantamaan myös stabiliteettia molemmissa, pituus- ja poikittaissuunnissa.
The new planform has more curve towards the wing tips and a straighter trailing edge - this gives an efficient turn. Even with tight turns the bank stays quite flat. We also worked on optimising the arc, which prevents a pilot accidentally entering a spiral dive whilst thermalling. The brake travel is highly progressive, only a small amount of brake is needed to turn the wing, but pressure increases quickly and it's almost impossible to enter a stall unintentionally. Around the stall point, the wing recovers easily upon easing up on the brakes.
We also made some improvements to our EPT (Equalised pressure technology) system. On take-off, the wing immediately stabilises above the pilot and the lift-off comes very early at low speed. In addition, the wing self-corrects into small directional gusts on take-off and sniffs out thermals in the air.
Overall, the whole team was really happy with the Bolero 7 and we had a lot of fun test flying it. We didn't feel so limited, even though it's a wing for beginners!
TEKNISET TIEDOT
KOKO | XXS | XS | S | M | L |
---|---|---|---|---|---|
Flat area (m2) | 22.1 | 24.1 | 26.1 | 28.55 | 31.64 |
Flat span (m) | 10.27 | 10.72 | 11.16 | 11.67 | 12.29 |
Flat aspect ratio | 4.77 | 4.77 | 4.77 | 4.77 | 4.77 |
Projected area (m2) | 18.83 | 20.53 | 22.23 | 24.32 | 26.95 |
Projected span (m) | 8.17 | 8.53 | 8.88 | 9.29 | 9.78 |
Projected aspect ratio | 3.55 | 3.55 | 3.55 | 3.55 | 3.55 |
Number of cells | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 |
Glider weight (kg) | 4.30 | 4.50 | 4.75 | 5.10 | 5.55 |
Weight range (kg) | 55-80 | 65-90 | 75-100 | 85-110 | 100-130 |
Certification | EN A | EN A | EN A | EN A | EN A |
YKSITYISKOHTIA
- 3rd generation Equalized Pressure Technology (EPT)
- 3 risers / 3 lines spanwise
- Split A risers and clear labelling for easy big ears
- labelled B riser (e.g. for B-stall)
- Colour-coded lines for easy identification
- Wider, adjustable brake handles for larger hands and thicker gloves
- Trailing edge mini-ribs
- Optimised fabric mix including Myungjin fabric on top surface for enhanced durability and water resistance
- Compact packing
MATERIAALIT
Kangas
Upper surface leading edge: Dominico Dokdo 30D (WR) / Myungjin MJ40 MF
Upper surface: Myungjin MJ32 MF
Lower surface: Porcher Skytex Easyfly 40
Punokset
Upper: GIN TGL 80 (Aramid)
Middle: GIN TGL 125 (Aramid), Liros DSL 70, Liros PPSL 120
Main: LIROS PPSL 120 / 160 / 200
Ladattavat
Kuvagalleria