DUDEK NUCLEON 4 

SUUNNITTELU JA SEN TARKOITUS

Nucleon 4 on suora seuraaja maailman ensimmäisille Reflex-liitimille jotka Dudek suunnitteli ja rakensi.  Ne olivat järjestyksessä Traper, Action ja Reaction. Tätä sarjaa jatkettiin useilla Nucleon liitimillä joista tuorein on Nucleon 4.  Keskityimme kombinaatioon jossa yhdistyvät Nucleon WRC:n stabiilius ja Nucleon XX ketteryys ja miellyttävyys. Lisäsimme myös ripauksen Report Airista tuttua stabiliteettia. Onnistuimme myös lisäämään nopeutta sekä kantavuutta ja sen lisäksi Nucleon 4 on kevyempi kuin kaikki edeltäjänsä. 

Nucleon 4 suunniteltiin intermediate pilotit mielessä. Pilotit jotka ovat jo tutustuneet Reflex siipien käyttäytymiseen ja niiden erityislaatuisiin ominaisuuksiin. Yksi niistä ominaisuuksista on niiden uniikki resistanssi turbulenssille.  Ohjehan tällöin on, jotta saat legendaarisen Reflex profiilin hyödyt käyttöön, speed-up. Tarkoittaen, että  aukaise trimmit ja päästä takareuna ylös ja sitä kautta Reflex profiili toimintaan.

Helppo startti, mukava käsiteltävyys ja tehokas fleeri lennon lopussa ovat standardeja kaikissa suunnittelemissamme liitimissä. Nucleonissa näitä on onnistuttu tehostamaan entisestään. Myös taloudellisuutta onnistuttiin parantamaan. 

Käyttöalue tälle siivelle on laaja. Voit lentää sillä aivan tavallista hupilentelyä, XC-lentelyä tai moderneja kilpailutehtäviä. 

SUUNNITTELU

Nucleon 4 siivessä käytimme uutta aerodynaamista profiilia. Rakenteeseen sisältyy Flexi Edge (FET) teknologiaa, joka antaa liitimen etureunalle paremman aerodynamiikan lisäksi jäykkyyttä.  Sen lisäksi käytämme tupla vahvistusta "double reinforcements (LE2R)" tunneleiden väleissä. Erilaiset jäykistimet ja rakennetta vahvistavat ratkaisut antavat etureunalle sen "shark nose" muodon. Tämä varmistaa sen, että siiven sisäinen paine on korkealla tasolla koko nopeusalueen.  

Parannetut kantoliinojen mekanismit tekevät niiden käytöstä intuitiivista ja helppoa. Voit käyttää speedbaria trimmien koko nopeusalueella.  2D / TST systeemillä voit helposti ja mukavasti korjailla  lentosuuntaa. Automaattisella TEA systeemillä kompensoit moottorin aiheuttamaa vääntöä.  

Vaihtoehtoisella 2D ohjaussysteemillä voit ohjailla siipeä vaivatta tarkasti ja luotettavasti Tämä on tärkeää suurilla nopeuksilla. 

Nucleon 4: ssä ei ole Power Attack -järjestelmää, eikä sitä ole mahdollista asentaa



TEKNISET TIEDOT

Size

18

20

22

24

26

28

Approval –
ULM identification

Kyllä

Kyllä

Kyllä

Kyllä

Kyllä

Kyllä

Number of cells

60

Surface area
(flat) [m2]

18.00

20.00

22.00

24.00

26.00

28.00

Surface area
(projected) [m2]

15.29

16.99

18.68

20.38

22.08

23.78

Span (flat) [m]

10.04

10.58

11.10

11.59

12.07

12.52

Span (projected) [m]

7.93

8.36

8.77

9.15

9.53

9.89

Aspect Ratio (flat)

5,60

Aspect Ratio
(projected)

4,11

Speed* [km/h]

min = 28 ; trim = 42-53 ; max = 67 (+/- 3 km/h)*

Longest chord [mm]

2210

2330

2443

2552

2656

2756

Schortest chord
[mm]

525

581

610

637

663

688

Distance pilot to
wing [m]

6.02

6.35

6.66

6.96

7.24

7.52

Total line lenght
[m]

272.90

288.30

302.95

316.95

330.37

343.29

Total take-off
weight** [kg]

70-100**

80-110**

90-120**

100-130**

105-140**

115-150**

Max take-off
weight –
for experienced
[kg]***

110***

125***

135***

150***

160***

175***

Distance between
risers [cm]

45

45

45

45

45

45

Weight [kg]

4.82

 5.13

5.51

5.82

 6.24

6.63

Lines

Edelrid A-8000U: 050; 090 / Technora: 90; 140; 190; 280; 340 / Dyneema: 350

Fabric [g/m2]

Porcher Classic 38 g/m2, Dominico tex 34 g/m2, Porcher Hard 40 g/m2, SR Scrim, SR Laminate 180 g/m2

* Speeds are given as estimated for the middle wing size and the middle of its weight range. These speeds can vary within +/- 3 km / h depending on the size, take-off weight and additional factors such as air pressure and temperature.

** The basic rule is to choose the size of the wing so that the take-off weight is in the middle of the weight range. Less weight on the wing (lower range take-off weight) can be considered for foot take-off, when flying in calmer conditions, or when we want to improve economy. More experienced pilots who want to fly dynamically, have higher speed and fly in more demanding wind conditions can consider greater wing loading (take-off weight in the upper range). This is a common option among trike users.

*** Note – the canopy significantly changes its behavior with increasing wing loading. The greater the loads, the greater skill and concentration of the pilot are  required.

NUCLEON 4 VÄRIT


KUVAGALLERIA


Liitimen mukana tulevat seuraavat tuotteet